Analisten voorspellen een matig kwartaal voor Apple. Het techbedrijf heeft een nieuw, revolutionair product nodig om wederom tot grote hoogten te stijgen.

Dinsdagavond komt Apple na het slot van de beurshandel in de Verenigde Staten met de cijfers over het afgelopen kwartaal.

De consensus onder analisten is dat de omzet van Apple hetzelfde is als in dezelfde periode een jaar geleden: 35 miljard dollar. De winst daalt echter met naar verwachting 22 procent tot 6,9 miljard dollar.

Van Apple zijn we de afgelopen jaren veel beter gewend.

Tussen oktober 2009 en maart 2012 boekte Apple in acht van de elf kwartalen meer dan 50 procent omzetgroei. Voor de winst geldt eenzelfde verhaal. Een verdubbeling van de winst was de afgelopen jaren niet ongebruikelijk bij kwartaalcijfers.

Maar sinds een jaar lijkt het gedaan met de ongebreidelde groei. Dat de omzet de afgelopen drie maanden afvlakte, is te verklaren uit het feit dat Apple in die periode geen baanbrekende nieuwe producten heeft geïntroduceerd. Het bedrijf teert op lopende inkomsten uit iPhones, iPads en Macbooks.

Daarbij is de iPhone minder in trek. En dat is Apple's belangrijkste inkomstengenerator: bijna 50 procent van de omzet van de afgelopen drie jaar is afkomstig van de iPhone. Maar vergeleken met een jaar eerder neemt het aantal verkochte exemplaren minder snel toe.

Geen wonder dat Apple na zou denken over inruilacties om te verkopen op te krikken.

Overigens is Apple niet de enige smartphonereus die de verkopen van topmodellen ziet vertragen. Ook andere telefoonfabrikanten kampen met een krimpende groei op de smartphonemarkt, waarschijnlijk omdat mensen langer doen met de smartphone die ze al hebben of omdat een goedkoper toestel ook aan hun wensen voldoet.

Dat laatste is ook de reden waarom de winstmarge van Apple daalt, zoals te zien is in de onderstaande grafiek.

Apple-gebruikers kiezen voor de iPad Mini en oudere modellen van de iPhone. Daarop zijn de marges die Apple pakt lager. Dat vertaalde zich het afgelopen kwartaal naar verwachting in een winstdaling van 22 procent, als de analisten het bij het recht eind hebben.

Nieuwe revolutie

Laat er geen misverstand over bestaan: het gaat nog steeds erg goed met Apple. Het concern uit Cupertino is het zesde bedrijf van de Verenigde Staten qua omzet. En ook in 2013 zullen de inkomsten toenemen, naar verwachting met 9 procent. Bovendien is er nog die enorme bak met geld die Apple op de bank heeft staan, zo'n 150 miljard dollar.

Wil Apple echter blijven groeien dan moet het nieuwe producten lanceren. Eén daarvan is een goedkopere versie van de iPhone, waarover al maanden geruchten circuleren. Daarmee kan Apple een nieuwe groep consumenten aanspreken en zijn positie in opkomende markten versterken.

Maar de budgettelefoon is niet de revolutie die Apple nodig heeft om de groeicijfers van een jaar geleden te evenaren. Drie jaar na de iPad en zes jaar na de iPhone heeft Apple een nieuw, tot de verbeelding sprekend product nodig. Dat zou het horloge  iWatch kunnen zijn, of een televisie.

Lukt dat niet, dan wordt Apple net als Microsoft een kaskampioen: een winstmachine die geweldig draait op bekende producten, maar waarvan niet verwacht wordt dat ze verrast met nieuwe groeipareltjes.

Lees ook op Z24

Dit wilde Apple liever geheimhouden

De Ierse vrouw die Apple miljarden rijker maakte

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl